20.12.2023, 15:47 13

Kurallar

Taşımacılık, kuralların ağır olduğu bir sektördür. Taşımacılıkta yanlış bilinen doğrulardan birisi sorumluluklardır. Yükleticinin “Ben yükü yükledim, bütün sorumluluk taşıyıcınındır. O kabul etti yüklemeyi” düşüncesi kanunen yasal değildir. Kanunlar, kurallar olası bir durumda (tonaj fazlası, yükten kaynaklı tehlike durumu, vs) gibi durumlarda yükleyiciyi de buna müsaade ettiği için sorumlu tutmaktadır. Resmi kantarlar ve liman işletmeleri de aynı sorumluluktadır.

Ülkemizde taşımacılık sektörü sürekli gelişen bir sektör olduğu için taşları daha yerine oturmamıştır. Takograf uygulaması, taşıma kapasitesi aşımı, karayollarına uymayan taşımaların eskortsuz yapılması, yasal belgelerin tamamlanmaması, sigorta ve yük sigortalarının eksik bilgi ile yapılması gibi konular, zaten rekabetin çok fazla olduğu sektöre zarar vermektedir.

Lojistik sektöründe yapılacak yasal düzenlemeler şartları herkese eşit kılacaktır, eşit kıldığında firmalar taşımacılardan, taşımacılar sürücülerden kural dışı bir şey yapmasını talep edemeyecektir. Kurallar riski minimize etmektedir, örneğin Avrupa’da takograf bozma cezası hapis cezasına kadar gidebilmektedir. Bu durum firmaların sürücüye “Aracı sür, yetiş” demesi gibi durumları ortadan kaldırmakta ve riski minimize etmektedir. Fakat ülkemizde denetimsizlikten kaynaklı olan geçiştirmeler sektöre anlık güzel gözüken, sonuçları çok ciddi olan yaralar açmaktadır.

Avrupa’da ticari kurallar yerine oturmuştur. Kara yolu yük taşımacılığından örnek vermek gerekirse takograf süresi dolmuş aracı yürütmenizin cezaları maddi olarak çok yüksektir ve bunu tekrarlayan sürücüye hapis cezası verilmektedir. Tonaj fazlası götürülen yükler yakalandığında fazla yük oranında ceza yazılmakta ve yük başka bir araç çağırılarak uygun araca yükletilip ve bütün masraflar sürücüye ceza olarak ödettirilmektedir.

Temennim, taşımacılığın; ülkemizde de denetimin gerektiği kadar yapıldığı, firmaların güçleri oranlarında eşit görüldüğü, yükletici firmaların kuralları göz ardı etmediği ve kurallara uymak için taşıyıcıları birbirine kırdırmak yerine yasal olmayan tarafa değil de kuralları uymaya yönlendirdiği bir sektör olmasıdır. Bu durum, biz sektör temsilcilerine anlık olarak kazanç sağlamaktan ziyade uzun vadede nitelikli bir sektör yaratacaktır.

Yorumlar (0)
21°
kapalı